Aanpak boordvoorzieningen Kanaal Almelo - De Haandrik

MBM Engineers verzorgde de ontwerpwerkzaamheden voor de verbetering van de boordvoorzieningen langs het Kanaal Almelo – De Haandrik. Zowel de versterking van bestaande constructies als de vervanging door duurzame oplossingen met minimale impact.

VO- fase - Variantenstudie

  • Uitvoeren van een uitgebreide variantenstudie.
  • Toepassen van Trade-off Matrices om per sectie de meest geschikte ontwerpoplossing te bepalen.
  • Opleveren van de voorkeursvariant als basis voor het vervolgontwerp.

DO-fase - Definitief ontwerp

  • Ontwikkelen van het definitieve ontwerp voor de volledige 11 km boordvoorzieningen.
  • Integreren van diverse oplossingsvarianten, waaronder:
    • Nieuwe stalen damwanden (verankerd en onverankerd).
    • Versterking van bestaande betonnen damwanden met ondersteuningsconstructies.
    • Versterking van bestaande damwanden met onderwatersteunbermen
  • Optimalisatie gericht op beperking van trillingen en beheersing van geohydrologische risico’s.

 

Technische uitdagingen

  • Gedetailleerde 3D-modellering van het ontwerp.
  • Opstellen van een volledige ontwerprapportage inclusief toetsing van de voorgestelde oplossingen.

Projectkenmerken

  • Lengte traject: 11 km boordvoorzieningen.
  • Fases: VO (variantenstudie) en DO (definitief ontwerp).
  • Belangrijkste focus: Duurzaamheid en minimale omgevingsbeïnvloeding.