De Wesertunnel is onderdeel van de Weserquerung, een belangrijk infrastructuurproject in Bremen. De tunnel maakt deel uit van de A281 en zorgt voor een directe verbinding tussen het noordelijke en zuidelijke deel van de stad en ontlast het bestaande wegennet.
Het team ontwierp alle tijdelijke constructies die nodig waren voor een veilig en nauwkeurig afzinkproces, inclusief:
De tunnel is circa 1 kilometer lang en bestaat uit zes zinktunnelelementen en een gedeelte in cut-and-cover. De elementen zijn tussen de 113 en 125 meter lang en 23 meter breed. De dwarsprofielen bevatten diverse nissen voor pechstroken, ventilatie en technische voorzieningen, waardoor de vorm varieert.
De tunnelelementen worden gebouwd in een droogdok in Bremerhaven en vervolgens over 60 kilometer getransporteerd naar een tijdelijke afmeerlocatie. Na uitrusting worden ze afgezonken op de permanente locatie.
De bouw van de tunnel is in 2024 begonnen. MH Poly heeft samen met Immontec B.V. de afzinkengineering verzorgd voor alle tijdelijke constructies. Bij capaciteitstekort kon MH Poly rekenen op de ondersteuning van MBM Engineers.
Samen met partners Maters & De Koning en BT Geoconsult heeft MH Poly de overkoepelende firma MBM Engineers opgericht, waarbij deze bedrijven elkaar direct kunnen aanvullen en inspelen op de behoeften.